RLS

Jotta mun elämästä ei puuttuisi haasteita, lisätään listaan RLS eli levottomat jalat- niminen vaiva. Linkitin alle yhden tekstin aiheesta, jotta saat käsitystä faktoista. Ja lisää tietoa löytyy terveyskirjastosta ja muista luotettavista lähteistä.

Mun tarina alkaa todennäköisesti siis jo lapsuudesta. Kärsin hirvittävän kovista kasvukivuista jo taaperoiässä. Olen nähnyt valokuvia itsestäni ns. ideaaliside jalassa. En tiedä, mikä sen todellinen tarkoitus oli, mutta nyt kun ajattelen, niin ehkäpä se paineen tunne jalassa rauhoitti kipuilua. Sen päälle tuli tottakai henkinen puoli - lapsen vahva usko siihen, että äidin laittama side auttaa kipuihin. 



IDEAALISIDE







Viimeiset kaksi viikko on ollut ihan uskomattoman vaikeeta aikaa. Mua on vaivannut flunssa, josta seurasi yleiskunnon lasku ja lisääntynyt väsymys. Olen huomannut, että väsymys lisää levottomat jalat - oireilua selvästi. Jalkojen pakonomainen liikuttelu alkaa melko lailla heti, kun käyn pitkäkseni illalla. Uutena lisänä oireilua on myös käsissä. Näinä kahtena viikkona olen kärsinyt levottomista raajoista joka ilta ja yö. Tämä ei ole kodallani ollut tavallista, vaan oireita on ollut aina, mutta satunnaisesti eikä läheskään jokaisena vuorokautena eikä edes viikottain. Tästä päästäänkin mukavaan noidankehään, jossa väsymys lisää oireita, jotka taas valvottaa öisin -> väsymys lisääntyy ja samoin oireilu jatkuu.

Mitä siis tehdä?

Sain vihdoin varattua ajan terveyskeskuslääkärille, mutta siihen asti sinnittelen omin eväin.

Liikunnan lisääminen.. hmmm. Olen harrastellut portaiden ravaamista, kotijumppaa, ajellut pyörällä kesäisin, tehnyt paljon kävelylenkkejä ja liikkunut metsässä ja muutenkin luonto kutsuu mua ulkoilemaan. Olen aiemmin käynyt kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla, uimassa ja työpaikalla tulee helposti 10 000 - 14 000 askelta päivittäin. Nyt palasin takaisin kuntosaliharrastuksen pariin. Jospa se edesauttaa jaksamisessa ja ihan kaikessa. Liikkuminen edistää verenkiertojärjestelmän toimintaa ja veren mukana kulkeutuva happi pääsee lihaksiin asti myös raajoissa (onhan tutkinnan alla, johtuuko RLS siitä, että raajojen happisaturaatio olisi heikompi kuin verrokeilla.). Liikunta on varmasti hyväksi.

Rautakuuria kokeilin joskus tuloksetta. Otin kahden viikon kuurina ObsidanFe++ 100mg, mutta siitä sain vain ummetusta ja kipeän vatsan. Ei mitään vastetta levottomiin jalkoihin.

Unta helpottaakseni olen kokeillut melatoniinia, mutta se pahensi rajusti oireilua. Samoin reseptillä saatavat unilääkkeet. En suosittele.

Alkoholin käyttö on toistaiseksi jäissä, tupakkaa en polta. Ei suurta vaikutusta. No, tupakoinnin aloittaminen toki voisi taas vaikuttaa negatiivisesti. Vaikea sanoa ilman kokemusta. Alkoholin jättäminen on tietysti muuten piristänyt oloa.

Kahvin juonnin lopetin vuosi sitten. Ei täydellistä apua siitäkään.

Joinain iltoina tai herätessäni yöllä liikkumaan, olen käyttänyt piikkimattoa hyödyksi siten, että olen hieronut jalkoja kauttaaltaan piikkimaton sisään kärittynä. Piikit pistää mukavasti veren kiertämään ja tämä on hetkellisesti auttanutkin. Kannattaa kokeilla, jos omistat piikkimaton.


Parin vuoden ajan olen ottanut iltaisin MagneCit-lisää 2 tablettia vuorokaudessa. Siihen on lisätty myös B6-vitamiinia, joka edistää magnesiumin imeytymistä ja vaikuttaa immuunijärjestelmän toimintaan. Oireet ei ole olleet ihan sietämättömiä ja niitä on ollut harvakseltaan silloin, kun olen muutoin ollut terveenä. Uskon, että magnesiumilla on iso rooli tämän vaivan kontrollissa pysymiseen. Se ei kuitenkaan ole nyt sairastelun aikana auttanut mitään.

Muutaman päivän ajan olen lisännyt myös B12-vitamiinin käyttöä, koska se vähentää väsymystä ja vaikuttaa hermoston toimintaan. (On myös tutkinnan alla, josko levottomat jalat olisikin hermostoperäinen ongelma.). Flunssan oireet on vähän helpottaneet, joten olo on jo pirteämpi.

Foolihappoa myös suositellaan B-vitamiinien kylkeen helpottamaan väsymystä ja huolehtimaan hermoston toiminnasta. Odottelen innolla tuloksia.

Kaksi viimeisintä kokeilua jäljellä:

Tilasin siskon innostamana kokeiluun homeopaattiset tipat. Niistä luvataan, että tuo apua levottomiin jalkoihin, hermostuneeseen ärtyneisyyteen ja itkuherkkyyteen. Katsotaan, mitä tapahtuu, kun tilaus saapuu ja pääsen tippoja testaamaan. Homeopatia onkin minulle ihan uusi alue. Josko siitä saa vielä uutta puhtia elämään.

Eilen ostin apteekin tuotteen, josta moni on kertonut saaneensa apua kaikenlaiseen lihasperäiseen vaivaan. Päätin siis kokeilla magnesiumin vahvan ihosuihkeen voimaa (Magnesium oil original). Hieroin sitä illalla suihkun jälkeen pohkeisiin, etu- ja takareisiin, käsivarsiin ja hartioille. Odotukset oli kyllä katossa ellei jopa taivaankannella. Ja kyllä! Tämä tuote oli ensimmäinen, joka antoi mulle unirauhan. Aamulla oli aivan huikea olo. Oli mahtavaa herätessä tajuta, että olen nukkunut läpi yön ilman yhtäkään levotonta pakkoliikettä ja yökävelyä. Tätä jatkan, kunnes pääsen testaamaan homeopaattisia tippoja.


Saas nähdä, onko lääkärillä antaa vielä uusia neuvoja vai tuleeko lisätutkimuksia.
Tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville!



http://www.duodecimlehti.fi/duo9614

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikään ei muutu jos mitään ei itse muuta

Sanataiteilua talviretkeltä

Miks ihmeessä mä vieläkin oon varhaiskasvatuksen lastenhoitaja?