Lääkityksen purku

Venlafaxin on masennuslääke, joka kuuluu SNRI-lääkkeiden ryhmään. Mä otin sen käyttöön 7.8.2021. Aloitusannos oli puoltoista viikkoa 37,5mg, josta nosto 75mg:aan. Tällä hyvin pienellä annoksella mä oon jatkanut tähän päivään saakka. 

Nyt lääkitys kuitenkin puretaan. Alkuperäinen suunnitelma oli päästä purkuun ensi kesänä, mutta mä koen haittavaikutukset liian hankalina. Lääkäri totesi, että lääkityksissä on aina otettava huomioon hyötyjen ja haittojen keskinäinen suhde. Nyt haittakynnys on noussut ylemmäs. Tää lääke hikoiluttaa mua kohtuuttoman paljon. Se häiritsee niin nukkumista kuin päivittäisaskareitakin. Hyvin pienestä aktiivisuudesta tulee ihan suhteettoman kova hiki. Yöllä mä oon pahimmillaan noussut ylös vaihtamaan yövaatteita kolmesti. Lakanoita oon saanu olla pesemässä yhtenään ja lopulta mä oon laittanut lakanan päälle pyyhkeen, ettei tarttis ihan joka päivä olla pyykkäämässä. Pyyhkeet on helpompi vaihtaa. Todella rasittavaa. 

Mä oon lukenut paljon ihmisten kokemuksia Venlan lopettamisesta ja niistä lopetusoireista. Se pelottaa. Ne oireet voi olla yllättävänkin kovia. Tietenkään ihan kaikilla näin ei käy. Mä niin toivon, että mä pääsisin helpolla. Mä söin näitä onneks suhteellisen vähän aikaa ja tosi pientä annosta. 

Nyt onkin sit eka päivä, kun otin vain puolikkaan eli 37,5mg. Tätä mä jatkan 2 viikkoa ja sitten lopetus. Oon yrittänyt paljon tutkia, millä mä voisin tätä lopetusta vähän pehmentää. Mitään takeitahan ei ole, mutta mä luotan nyt seuraavaks hyvään vaihtoehtoon eli vitamiinit ym. lisäravinteet. 

Mielialalääkkeissä on sekin ikävä puoli, että toleranssi saattaa nousta eli on pakko nostaa annosta. Mä en sitä halunnut ja onneks mun lääkäri oli samaa mieltä. Mulla alkoi olla jo parin kuukauden käytön jälkeen olo, että mieliala on huonontunut ja oon paljon alakuloisempi ja väsyneempi kuin lääkkeiden alkuun. Kiinnostus lähes kaikkeen on hyvin pieni. Mä en koe niitä flow-fiiliksiä juuri mistään, mistä oon ennen nauttinut, esim. maalaaminen. Mut lopulta mä nään tän lääkkeen lopettamisen vaikutukset mielialaan ja olotilaan kuitenkin aikaisintaan 3 viikon päästä. Siinä sitten oikestaan selviää, oliko tällä vastetta.

Mulla on kaappi täynnä vaikka mitä. Tähän vaihtoon ja lääkkeettömyyden alkuun ajattelin panostaa nyt eniten ja sitten myöhemmin mietin, mitä mä oikeesti niistä jatkan. Tai ehkä myöhemmin löytyy jotain, mikä tukee psykologista hyvinvointia paremmin ja otan sen käyttöön. Mulle olis vaan nyt tärkeintä, että saisin positiivista nostetta ja tukea mielen hyvinvointiin ja fyysiseen jaksamiseen. Mä haluan voida paremmin ja jaksaa normaalia arkea. Toivottavasti pääsen taas pian myös töihin pienemmällä tuntimäärällä. Näistä mä alotan: monikirjoinen B-vitamiini, C-vitamiini, D-vitamiini, rauta, magnesium (sekä öljy että tabletti), omega-3 E-Epa, foolihappo, Ubikinon Q10, havupuu-uutejuoma, karnosiini, prebiootti, ashwagandha, L-teaniini, psylliumjauhe. Olikohan siinä kaikki.... Aika pitkä lista. Näiden päälle tulee tietenkin pähkinät, chia- ja pellavansiemenet, kurpitsan- ja auringonkukansiemenet sekä kaurapuuro marjoilla. 

Millasia kokemuksia sulla on Venlafaxinin purusta? 

Mitä keinoja ja tuotteita sä käytät psyykkisen terveyden ylläpitoon?

Mä palaan tähän aiheeseen myöhemmin uudestaan, kunhan on lisää kokemusta. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikään ei muutu jos mitään ei itse muuta

Sanataiteilua talviretkeltä

Miks ihmeessä mä vieläkin oon varhaiskasvatuksen lastenhoitaja?